Jaanus
J.M.
PETSERIMAA ENDISEST AJAST
Sissejuhatus J.M. Jaanuse ajaloolisele jutustusele
IGUMEN KORNELIUS
Walk, J & O. Lepiku trükk
1925
LUGEJALE
Kirjutasin ajaloolist jutustust Petserimaalt, pealkirja all "Igumen Kornelius".Äärmine
puudus ei lase mind seda tööd lypetada. Siin ilmub jutustuse sissejuhatus hea inimeste abil. Kui teid Petserimaa
vana aeg huvitab, siis aidake kaasa, et see väljaanne vyimalikult pea müüdud saaks. Sellest saadud lisamargad
peavad mulle vyimaldama "Igumen Korneliust" lypetada ja kirjastada.
Suguvennalikult tervitades
J.M.Jaanus
Petseris, 19.septembril 1925.a.
Motto: Sahkageme synasida,
Vanajutu jälgedele!
Kp.I. 59 ja 60
Mäletamata muistsel ajal Altai mägedest lääne poole nihkudes jyudsivad Soome suguharud:
eestlased,keda venelasd tschuudiks nimetasivad, vesilased,meeralased,muromaalased, mordvalased,meschtscheeralased,
tscheremissid,permlased, petschooralased,juugorlased, samojeedid,ingerlased, karjalased,soomlased ja muud üle
Uraali mägestiku Pyhja-Euroopasse. Nende käes oli praegune pyhjapoolne Venemaa Uraali mägestikust Läänemereni. Siit
valgus neist myni hyimkond vähehaaval praegusele Eestimaale,Peipsi järvest (mida venelased selle tyyttu
Eesti-Tschuudi-järveks hakkasivad hüüdma) kuni Väina jyeni.Ühel ajal muude lyunamurraku meeste, nimelt vyrulaste,
tartlaste ja mulkidega, tulivad ka setud oma vanema Pika eestvedamisel lyunapoole ning (4) jyudsivad aegade jooksul
praegusele "Petserimaale". Seda maad katsivad siis suured metsad, kus saledad männid,kuused,kased,haavad,tammed ja
muud metsahiiglased omi latvu ligi pilvesi ülesse sirutasivad. Inimesi siin veel ei elanud, aga selle eest
kubisesid metsad kyiksugu liha- ja nahaloomadest, aga jyed ja järved olivad kalu ning vähke täis. Vanem Pikk vyi
Piko, hiljem Jumalaks saades Peko, kellele tema ligi seitsme jalalise pikkuse järele nimi oli antud, märkas kohe,
et siin kodu asutamiseks sünnis paik on. Vaja oli aga vaadata, kuhu pesa-ase paremini kylbab. Selle otstarbega
kyndis ta omil pikil koivil terve maa risti ja pikuti läbi ning vaatlesiga kohta asjatundliku pilguga. Kyige rohkem
meeldis temale Isajye ülemjooksul pahempoolne, umbes 14-15 sülla kyrgune kallas, mille järsust paeseinast hulk
allikaid vyi allikajugasi, millest kyige rohkema veeline praegu Slovenski allika nime kannab, kosena suure
kohisemisega ligi 1,5sülla kyrguselt alla kargavad ja ojana (5) sealsamas asenevasse 375 sülla pikkusesse, 70 sülda
laiusesse ja paiguti kuni 5 sülla sügavusse Linnamäe järve voolavad. Allikate vesi on külm,selge ja maitsev.
Arvatakse,et need maaalused veesooned oma alguse ligi kilomeetri pikkusest,125 sülla laiusest ja kuni 15 sülla
sügavusest Utza järvest saavad,mis praegusest Isaborgist 8 kilomeetri kaugusel,Petseri tee ääres,Umkovitschi ja
Gorochova külade piirides aseneb. Tore on jyekese peale vaadata mis särava lindina "Drebi" nimelise orulyhestiku
pyhja mööda edasi loogeldab,2,5 versta pikkusest,paiguti 0,75 versta laiusest ja kuni 7 sülla sügavusest Myle
järvest läbi läheb ja 25 verstalise jooksu järel Pihkva järve langeb. Praegu kannab jygi oma algusest (teiselt
poolt Riia-Pihkva kiviteed pisukese ojana) kuni Myle [Nime olevat järv saanud oma kujust, mis laua sees oleva nyre
vaiguga täidetud"myle" taoline. Setud nimetavad teda praegu Myla järveks, venelased Malskoje osjeroks.] järveni
"smolka",aga Myle järvest Pihkva järveni "Obdjochi" nime. Ta (6)ei külmeta kyige külmemalgi talvel kinni ja on
rikas kalade,aga iseäranis vähkide poolest. Mitu korda nägin ma tema peal süda talve ajal metspardi parvesi. Et
jygi iseseisvalt Pihkva järve jookseb,siis nimetadi teda Piusale-Emajyele vastandiks Isa- ehk Isajyeks. (r§ka Isa
ili Ise lugesin ühest vana "Niva" aastakäigust, kus Isaborgi kohta kirjeldus oli). Tema harud on: 1) Brooda ehk
Matschova oja; see alustab Petseri tee äärse, Isaborgist 3,5 versta eemal oleva prohvet Elia kabeli juurest
Iljinski" allikatest, mioma vee ka Utzajärvest saavat, ja jookseb Malovo orgu mööda Isajykke.Tema peal on 12
veskit,olgugi et ta pikkus vaevalt kilomeetrini ulatub. 2) Koschelki oja, mis sellesama nimelise küla keskelt
allikast algab ja Vaschina-Gora mäe all Isajykke suubub. Tema peal on kaks veskit. Need mylemad harujyed tulevad
pahemalt poolt. 3) Paremalt poolt tuleb Kolomna oja. Ta alustab 2 versta Isaborgi vaksalist Petseri poole raudtee
ääres aseneva (7) Kolomna küla juures olevast sellesama nimelisest järvekesest,paneb oma 5-e versta pikkuses
jooksus 2 veskit käima ja langeb Lesgi küla kohal Isajykke(Obdjochisse). Isajye peal on 10
veskit.
Pika terav meel märkas kohe,et paremat linnaasutamise kohta ei vyi ollagi: metsad
jahiloomi täis,maa pylluks kylbulik, jygi kala- ja vähirikas ning kui loodud kaubateeks suurde Pihkva järve, kust
sinna vyis syita,kuhu syda igatses. Ja mis veel kyige ette: linna ehitamiseks sündlik mägi ning puhas allikavesi
alati saadaval.
Peagi kajasivad pylises metsas kirve hoobid ja puud langesivad mürtsudes maha. Praeguse
Linnamäe-Gorodischtsche-peale ehitati setude esimene linn-Isalinn,nagu teda jye järele nimetadi. Linn piirati
kolmest küljest tammepuust püstaiaga sisse,mille postide augud mynes kohas,iseäranis äärte peal,veel praegugi näha
on.Väljaspoole aeda kaevati väike kaevand, mille muld aia vastu visati ja sinna kinnisytkutult kindla valli
sünnitas.. Linna neljas külg oli vastu (8) äkilist ja sügavat kuristikkuz,mis praegu "Schumilniku" nime kannab.
Vallide vahel olivad viljaaidad ja hooned,mida syja ajal vyis tarvitada,kui vaenlase eest vallide taha varjule tuli
pygeneda.
Kalapüüdmise ja kaubitsemise tarvis tehti pisukesed paadid vyi lootsikud jämedatest
haavapuu tüvedest, et nad kerged oleksid. Need saivad kiilude vyi talvade varal laiali painutatud,nynda et neil
keskpaigas paras laius oli; esimene ots teritadi teravamaks ja pikuti ääri mööda löödi yhukesed lauad, misläbi
ääred veepinnast kyrgemale tyusivad. Igaühte niisugusesse paati vyis julgeste kaks meest ühes tarvilise kraamiga
ära mahutada.
Lyunapoolseteks naabriteks setudele saivad lätlased,hommikupoolseteks slaavisugu
kriivitschid. Viimaseid mimetasivad eestlased muistse venede nimelise rahva järele, kes seal olid
elanud,venelasteks. Poisikese pylves kuulsin kellegi vanataadi suust Lohusuus, et venelased oma nime venedest
olevat saanud, millega nad Peipsile (9) kalapüüdma syidavad. Lätlased jälle moonutasivad kriivitschi nimest
venelaste lätikeelse nimetuse "kreevs" (krievs).
Kui linn valmis sai,siis hakatikülasi ehitama.Üksikult ei julgenud keegi perekond
asuda: sest siis ei oleks temal hädakorral kiskja metsaliste ehk röövlite kallale tulekul abi saadaval olnud. Külad
ehitati vyimalikult vete lähedale,sest sellel ajal täitsivad jyed maanteede aset ja andsivad ühtlasi
leiva-kyrvulist. Metsades küttimisest oli tuli kolmekordne tulu: kahanesivad kiskjad ning saadi "liha söögiks,nahka
katteks". Hakati ka vähehaaval metsa laastama ning maad pylluks ja heinamaaks muutma. Külade vahele tekkisivad
teed,muidugi viletsamad kui praegu, üle küngaste ja kändude,aga ikkagi üksteisega läbikäimist vyimaldavad.Igalpool
oli aga Pika ise myu ja jyuga oma rahvale abiks,mispärast see teda otse jumaldas. Ja kui siis vägev ning
armastatudvanem viimaks manalasse rändad,hakkas tänulik rahvas, kes varemgi esivanemate(10) vaimudele ohvrit
viis,teda täielikuks Peko-jumalaks pidama, niisama nagu teised eestlased oma vanemat Toonit (Tynni). Peko jäi kuni
meie ajani jumalaks,ehkküll keegi enam ei mäleta, et ta varemal ajal inimene ja "eluilmas enne koolnu" setu rahva
vanemaks oli olnud. Teda maeti Linnamäele maha.Aga vägimehe kondid ei kydunenud mitte oma mullas. Ta pidi veel
tuhandete aastate pärast peale surma rändamisele minema. 10-mal juulil 1878 aastal kaevasivad suurvürstid Paavel
Aleksandrovitsch, Konstantin ja Dimitri Konstantinovitschid ühes krahv Uvaroviga Peko hauakünka lahti. Sealt leiti
väga suur inimese luukere, mille keiserlikud kyrgused Peterburgi viisivad.
[Ise nad arvasid, et tegemist on Truvori jäänustega.A.K.]
Setukesed, nagu kyik teisedki Soomesugu rahvad, kelle peaamet küttimine ja kalapüük
oli,elasivad pisukestes üksteisest eemal seisvais külades. Kriivitschid ajasivad nendega kaupa, asusivad vähehaaval
ilma takistamata nende sekka elama ja surusivad nad aja jooksul oma myju alla. Aga kuna (11) mitmed hyimlased,
nagu: vesilased, meerlased, muromaalased j.m. slaavlastega kokku sulasivad ja üheskoos suurvenelaste tyu
sünnitasivad, suutsid setud oma rahvust suuremalt jaolt kuni siiaajani alles hoida. Nad jäivad venelaste seas neiks
samuks tschuudideks,kelleks nad Setumaale tulekulgi olivad olnud.
Ülepea on Soomesugu rahvaste käekäik imelik. Juba Tacitus (I aastasajal p.Kr) jutustab
Soomesugu rahvastest, kes venedi,veneti vyi vendide naabruses muistsest ajast saadik Pyhja-Euroopas elasivad.
Leibniz ja mitmed Rootsi ajaloolased arvavad, et nemad vanal ajal ka Norra ja Rootsi,Horatiuse [ ] arvamist mööda
isegi Daanimaal peremeesteks olivad. Vene histoorik Karamsiin [ ] räägib: "Läänemerest Jäämereni, Pyhja-Euroopa
sügavusest ida poole kuni Siberini kuni Uraali ja Volgani laiutlesivad rohkearvulised Soome suguharud. Meie ei tea,
millal nad Venemaale asusivad;aga ei tea ka ühtegi nendest vanemat tema pyhja ning ida kliimas. Sellel rahva,vanal
(12) ja arvurikkal,kelle käes niisugune suur maaplarakas Euroopas ja Aasias oli ning on,ei olnud histoorikat,sest
ta ei saanud iialgi kuulsaks vyitude läbi,ei omandanud vyeraid maid,vaid alati
Andis ta omasi ära: Rootsis ja Norras gootlastele,aga Venemaal,vyib olla, slaavlastele.
Sellepärast vyib väga vyimalik olla,et Vene riigi alustusel Skandinaaviast kutsutud varäägi vürstid (nagu juba
nende nimed tunnistavad) mingist Soomesugu rahvusest olivad vyrsunud,kuigi pisut gothistatud. Vene riigi asutajad
olivad yieti Soomesugu rahvad:eestlased(setud),ja Valgjärve vesilased(vessid);aga oma järeleandlikkuse tyttu saivad
nad vähemaarvuliste slaavlaste alamaks,vastandiks sellele,mis Tacitus nendest kirjutab:"Mitte kartus,ei iimeste
röövihimu ega jumalate viha, saivad nad omaks kyige haruldasematheadust maailmas:saatusest ynnelikku
iseseisvust"".
Isalinn oli alguses yige viletsakene,aga kui 862 aastal Novgorodi slaavlaste ja
Valgjärve vesilaste ja Isalinna (13) eestlaste ühise kutse peale, nagu kroonika kirjutaja kyneleb, kolm varäägide
[Varäägid vyi Vääringid,s.o.
liitlased (synast "vara,väre" - kontaht) olivad Norra vikingid,kes Läänemere idapoolseid
rannamaid rüüstamas käisivad ja sealseid Slaavi- ja Soomesugu rahvaid oma maksualusteks tegivad. Need nimerasivad
varäägisi ka Ros ehk Rus, mis nimetusel soomekeelne algus ja Rootsi rannamaast Roslagenist (Ahvenamaa vastas) näib
olevat tekkinud. On ju Rootsi (Soomekeeli Ruotsi) nimetus eestlaste ja soomlaste juures veel praegu tarvitusel,kuna
muudes keeltes selle maa ja rahva nimi hoopis teisiti on. Vene slaavlased nimetasivad Läänemerd kaua aega Varäägi
mereks.] vürsti: Rüärääk,Siniuss ja Truuvaar siia syitsivad ning Truuvaar Isalinna, mille ta "Isaborgiks"
s.o.Isakindluseks ümber nimetas,oma pealinnaks tegi,siis tyusis see kyrgele järjele. Sellkorral sai Isalinn vyi
Isaborg kyige tähtsamaks kaupluse ja käsitöö kohaks Pihkva ja tema naabruses oleva linnade seas. Siiski ei olnud
temale ynneks antud kaua Pihjvamaa muude linnade eesotsas seista. Truuvaar suri kahe aastase valitsuse järel ja
Isaborg langes Rüäräägu (14) valitsuse alla sattudes,jälle endisesse olekusse tagasi. Novgorodi all olevatest
linnadest kerkis aja jooksul üles oma kaupluse varal (iseäranis Hansaga) Pihkva ja sai vähehaaval yiguse oma vürsti
ja (XIV aastasaja keskpaigast) iseseisva rahvakogu (vetsche) peale. Sellest ajast hakkas ta ennast Novgorodi
"nooremaks vennaks" nimetama. Siis sai Isaborg ühes terve Setumaaga Pihkva omaks. Aga sellegipärast olivad
Isaborgis peaaegu kuni XV aastasaja lypuni omad vürstid ehk vürstide asemikud,keda Pihkva rahvakogu ametisse
valis.
Siis muutus jällegi Isalinna nimi: venelased moonutasivad teda Isborskiks,aga setud
Irboskaks.
Isaborgi Pihkva alla saamise ja tema tähtsuse kadumisega ühtlasi kasus ka setukeste kui
kohaliku pärisrahva tähtsus ning nende "Tschuudi" nimigi. Venelased hakkasivad endid maa maa päris-peremeesteks
pidama ja setud paindusivad neile alla. Kui pärastpoole Venemaal ristiusk rahvausuks sai,siis seati ka Setumaale
(15) umbkeelsed papid ametisse,kes rahvale midagi muud ei myistnud ypetada,kui ainult joomist,milles nad tegelikult
eeskuju andsivad. Ja selles asjas oli setukestel edu,kuna nemad usu asjus neikssamadeks Peko kummardajateks
jäivad,mis nad ennegi olivad. Et nad aga Peko teenistuse kyrval ka vahest kirikus käisivad (Peko teenistust peeti
suvel metsas,talveltalu majades) ja risti ette lyivad,siis hakkasivad venelased neid pooleusulisteks (poluvertsy
A.K.) hüüdma. See nimi jäigi püsima ja endine "Tschuudi" nimi kustus Setumaa ja rahva pealt. Setud ise peavad oma
poluveretsi nime aunimeks ja hüüavad teisi eestlasi "tscuhnadeks" ning "mytsikuteks" ja Eestimaad
"tscuhnamaaks"(Poisi lätsi tscuhnamaale linu rappama). Täieusuliseks ja Vene vaimust vabaks rahvaks ei ole setud
Eesti valitsuse ajalgi saanud.Kiriklikult ei ole neid vene kogudustest lahutatud ja mynes sega kihelkonnas on päris
umbkeelsed prestrid: Petseris koguni kaks! Lähed kuhugi sega vallavalitsuse juurde asju yiendama ja (16) hakkad
armsas maakeeles oma tulemise pyhjust seletama,siis pyrutatakse kohe: "Govorite porusski!" Aga mis teha, kui
njeumudril Gospodj ja porusski rääkida ei myista? Isegi Vilo vallas, kus venelasi väga vähe, on vallavanem
umbkeelne ja valla kirjatoimetus sünnib vene keeles.
Pihkvalaste kauase ja visa vyitluse ajal Liivimaa ordurüütlitega oli Isaborg peaaegu
alati esimene koht,kuhu vaenlased kallale tungisivad ja teda ka mitmel korral ära hävitasivad, mil pyhjusel linn
teise paika sai asendatud. 1303. aastal ehitati tema umbes pool versta endisest kohast lyuna poole "Scheravli" mäe
peale,kus ta praegugi on. 1330. aastal tegi Pihkva possadnik Ivan Seloga vürsti Aleksandri ajal,keda pühas
ristimises Juri Lasarevitschiks nimetadi, Isaborgile kindlad paekivist müürid suutetüki aukudega ümber ja laskis
tale kaevanduse ümber kaevata. Müüri üleüldine pikkus on 312 sülda, kyrgus 3-5 sülda ja paksus üle sülla. Siiski ei
olnud müürid nii kindlad,et elanikke täiesti kaitseda (17) oleks suutnud.Vaenlased vytsivad ja lyhkusivad linna
mitu korda pealetungimisel ära,aga pihkvalased vytsivad tema jälle tagasi ja ehtasivad ta uuesti üles. Sellest
hoolimata peab ütlema,et Isaborg siiski kaua aega üks kyige parematest ja suurematest Pihkvamaa linnadest
oli,mispärast Pihkvasse piiskopitooli asutamisel 1859 aastal (enne oli Pihkvamaa Novgorodi peapiskopi
all),piiskopid enestele Pihkva ja Isborski piiskopi nime vytsivad,kuna nüüd Isaborgi asemel Porhov on
saanud.
1837. aastal saivad kantsi rusud keisri Nikolai Pavlovitschi käsul uuesti üles ehitatud
ja sellelel kujul seisab kindlus praegugi. 1881 aasta 8-ma juulikuu päeval langes vihmast ja tuultest pehastunud
müür lyunapoolt küljest 25 sülla pikkuselt iseenesest maha;teda ei ole enam parandatud.
Kindlusel on praegu 5 torni: 1) Kolokolnaja, 2) Kukujevka, 3) Ploskaja, 4) Vyschka, 5)
Tjemnuschka (Vangitorn? A.K.). Peale selle oli ennem veel 6) Rjabinovka, 7) Sahobnaja lyuna pool. (18) Kolokolnajas
olnud vanasti Nikolai peakiriku kellad; Ploskaja on 4-ja kandiline; Vyscka on kyige kyrgem; Tjemnuschkasse peaseb
vähe valgust sisse.
Isaborg muutus siis lihtsalt aleviks,kui tema maad talupoegadele anti. Ta on enesega
ühte liituva külaga väga ühenäoline. Erandiks on ainult,et siin postkontor,apteek, mitu kirikut jne. on.
Tänavaid on Isalinnas viis: 1) Nevskaja, 2) Sadnik, 3)Maslowskaja, 4) Isvosnaja, 5)
Podgornaja. Maa,kust Nevskaja läbi läheb,olnud rohkem kui 200 aasta eest Peterburgi Aleksander Nevski Kloostri
omandus. Sadniku nimi tuleb viljapuu aiast,mis vanasti Petseri Kloostri omandus olnud.
Kirikuid on Isalinnas 4. Nendest on 13-mal aastasajal ehitatud Nikolai peakirik
kindluse sees; selle külge arvatakse ka väljaspool müüri olev Radonegi Imeteotegija Sergiuse Kirik,mis 1755. Aastal
ehitatud. Prohvet Elia Kirik on väga vana. Linnamäel on imetegija Nikolai nime peale ehitatud surnuaia kirik;see
oli esialgu Klooster,mis Petseri Kloostri külge oli (19) kirjutatud. Teine Klooster Isaborgis oli Kristuse
Sündimise Naisklooster. Surnuaial on ühe haua otsas umbes sülla kyrgune paekivist rist, millel kufa (kufiidi
A.K.)[Kufa kirjadeks (Kufusche Inschriften, Kufitcsheskaja hadpisj) nimetatakse Araabia kiri, mis Omari ajal
(637.a. p.Kr.) asutatud linnas Kufas tarvitusel oli,aga 10-mal aastasajal sündsamaa kirja läbi kyrvale sai surutud
ning ainult veel rahade ja mälestusmärkide pealkirjaseks tarvitada jäi.] kirjad peal. Seda hauda arvatakse
Truuvaari hauaks. See arvamine on aga ekslik: Truuvaar oli pagan ja ei oleks temale risti hauale pantud. Tveri
kubermangus Bjeshetski maakonnas olevates kurgaanides (matuse küngastes) on ühel kivil niisamasugused
pealkirjad,nagu sellel apokriivalisel Truuvaari hauakivil. Nende kirjade järele arvatakse,et seal muistsel ajal
Norralaste hard (linn) oli olnud.
Vanaaegne kroonika kirjutaja jutustab Isalinna asutamisest nynda: "Novgorodi vürsti
Gostomysli poeg Slaven läks isa juurest ära Tshuudi maale ja ehitas seal linna jye äärde ning nimetas selle
Slaveniks; ta valitses seal (20) kolm astat ja suri,aga tema poeg Isbor andis linnale Isborski nime ja suri ussist
nyelatult".
Selle jutustuse myte on, et slaavlased Isalinna maa päriselanikkudele,setudele peale
tungisivad ja ülivyimu oma kätte vytsivad:sestTschuudi maaks nimetasivad slaavlased eestlaste maad, nagu eestlasi
endid tschuudideks.
"Postimehes" kirjutas kord keegi Isaborgis rändaja, et surnuaial kyik haudade peatsid
ida poole olevat pöördud. Sellele eksimyttele viisivad vaatlejat ristid,mis yigeusulistele surnutele jalge otsa
pannakse,et kui nad ükskord ülesse tyusevad, siis ristid mitte selja taha ei jääks.
Vaatamiseväärt on Myle järve ääres olevade Onufri Meeskloostri varemed,mille ühte otsa
praeguse Myle kiriku kellatorn on ehitatud. Selle kloostri purustas oktoobri kuul 1581.a. Poola kuninga Stephan
Batory väeülem Juri Kranbek, sealtkaudu Petseri Kloostri kallale minnes.
Petseri Klooster.
Aseneb vanaaegse suure Riia tee ääres,Isaborgist 21 ja Vastseliinast 30 versta
kaugel,katlataolises sügavas orus, kahelpool pisikest Kivioja,mis Kloostri kividega prügitatud yues pealt kinni on
pandud ja müüride vahel olevatest lahtistest otsadest kividega vooderdud. Kivioja (Kamenz) suubub ühe versta
kaugusel kloostrist mööda jooksva Patschuka jykke ja see omakorda Piusasse,mis Kloostrist 3 versta eemal
on.
Sissetrükkijalt Ali Kikkaselt:
Käsikirja Korneliusest pole mina senini leidnud.
|